Het universum van kunstenaar Theo Jansen.

Lees meer
 
Museum Prinsenhof is een museum aan het Sint Agathaplein in Delft. Het behoort tot de Top 100 van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg uit 1990
1

Theo Jansen

Tentoonstelling ontwerp – Eigenzinnig kunstenaar

 

Museum Prinsenhof Delft

 

Theo Jansen is momenteel een van de meest invloedrijke Nederlandse kunstenaars; zijn strandbeesten gaan de hele wereld over. In Museum Prinsenhof Delft komen ze thuis, terug in de stad waar Theo’s fascinatie voor de pvc-buis ontstond.

 

De indrukwekkende solotentoonstelling die hij persoonlijk heeft samengesteld, neemt je stap voor stap mee in zijn experimenteerdrift en fantasie. De eerste zaal is, zoals Jansen het omschrijft, een brainwash, nodig om je compleet onder te dompelen in zijn wereld van cellen, gewrichten, wiskundige formules en genetische codes. In de zalen die volgen, is ook – voor het eerst! – aandacht voor de verkennende stappen die leidden tot de strandbeesten, zoals de verfmachine en de UFO. De tentoonstelling eindigt in de Reanimatiekamer, waar dagelijks enkele dieren kortstondig tot leven worden gewekt.

2

Concept: Het universum van Theo Jansen

Het universum was voor ons letterlijk de inspiratie voor de grafische vormgeving van de expositie. Er is een mooie visuele link tussen hoe sterrenstelsels gedocumenteerd worden en Theo zijn schetsen. Theo maak letterlijk verbindingen en constructies in tijd. Hij maakt nieuwe levensvormen, zijn eigen tijdperken, zijn eigen universum. Deze vormentaal hebben we gebruikt om het ontstaan en verhaal achter de strandbeesten visueel te maken.

“Het was een eer om voor Theo te werken, en hoe meer je te weten komt over zijn wereld hoe leuker het werd!”


Job Rompa
Creative Director
 
 

Meer weten?

Neem contact op met Job Rompa voor meer informatie over dit project.

Mjob@ditishetechtewerk.nl
T010 476 58 90
Job Rompa
Creative Director
Meer projecten
 

Greenwheels

Een nieuwe positionering en visuele identiteit voor Greenwheels.

Job Rompa
Creative Director
 

“Ze verdiepen zich echt in ons merk en proberen de logica te vinden”

Huub van Boeckel
CEO HUB
 

Apollo Hotels

Nieuwe identiteit voor kwaliteits hotelketen.

 

Get wired!

Een prikkelende campagne.

 
 

Moving Futures

Flexibele identiteit voor reizend dansgezelfestival.

“Ze hebben onze merkwaarden uitstekend door weten te vertalen in een nieuwe identiteit.”

Andrew Berkhout
Managing Director bij Greenwheels
 

Witte Rook

Interactieve website voor kunst en cultuur platform.

Rotterdam UITdagen

Identiteit en campagne.

 

HUB

Nieuwe identiteit voor Haags schoenenmerk.

Harira

Het verhalen- en foodfestival van Nederland.

 
Scott Savage
Senior designer
 

Kaapse Brouwers

Branding voor Rotterdams craftbier.

On- en offline identiteit voor ISW

Identiteit, campagnestijl en digitaal platform voor een scholengemeenschap met 4.500 leerlingen.

 
Nick Jacobs
Art Director en designer